Zo bepaal je Event Doelstellingen

 

Keyzer Events

BLOG

Zo bepaal je Event Doelstellingen

05 feb 2018 \\ Event Planning

Niemand houdt ervan om geld uit te geven zonder resultaat. Daarom is stap 1 bij het organiseren van een event het bepalen van de doelstelling(en). Maar hoe bepaal je die en zorg je ervoor dat jouw manager ook overtuigd is? Je leest het in deze blog.

 

Event Doelstellingen

 

Een goede eventplanning begint bij het vooraf duidelijk weten wat je wilt bereiken. Wat is de huidige situatie? En wat is de gewenste situatie na het houden van dit event? Wil je bijvoorbeeld informeren, nieuwe klanten werven, bestaande klanten behouden of aan de naamsbekendheid werken? Wees hierbij kritisch. En stel jezelf altijd de vraag of het organiseren van een event überhaupt de beste optie is, om het doel dat je voor ogen hebt te bereiken. Of zijn er andere marketing activiteiten die effectiever zullen zijn? Het vooraf bepalen van je doelen en doelstellingen geven je een duidelijke richting en dit helpt tijd- en geldverspilling te voorkomen.

 

Je doelen vormen het stappenplan om je doelstellingen te behalen. Deze doelstellingen moeten in detail worden uitgewerkt, waarbij zowel de meetbare als tastbare resultaten worden gedefinieerd die het event zal gaan opleveren.

 

Wat is GEEN goede Event Doelstelling?

 

Het kweken van goodwill is een term die te pas en te onpas wordt gebruikt. Waarom organiseert u dit feest? Om goodwill bij onze klanten te kweken natuurlijk!

 

Alsjeblieft, doe het niet! Zo neem je de makkelijkste uitweg en die gaat je niet helpen bij het organiseren van een event waarvan iedereen nog jaren onder de indruk is. Is het kweken van goodwill bij bestaande klanten echt een bedrijfsdoelstelling? Misschien wel, maar mijn gok is dat het eigenlijke doel is om meer te verkopen of aan de klantretentie te werken.

 

Nog zo’n voorbeeld is het “Wij geven terug aan de samenleving”. Dat is natuurlijk een fantastisch idee, maar je moet nog steeds uitzoeken hoe dit thema zich verhoudt tot de doelen van je organisatie. Als je eenmaal weet wat het doel is en hoe dit is gelinkt aan de doelstellingen van je organisatie, kun je beginnen met de ontwikkeling van consistente communicatie met betrekking tot het event.

 

Wees slim, maak het SMART

 

Je hebt waarschijnlijk al eerder gehoord van SMART-doelen. Voor de planning van evenementen gaan we het hebben over SMART-doelstellingen in plaats van SMART-doelen. Vergeet niet dat jouw eventdoelen de reden zijn voor het hosten van het event. Onze doelstellingen zijn hoe we daar komen.

 

Laten we als voorbeeld een sportschool nemen die een nieuwe vestiging opent en een groot feest geeft om nieuwe leden aan te trekken.

 

Eventdoelen moeten zijn:

 

S - Specifiek: welk resultaat, wanneer. Bijvoorbeeld, 500 bezoekers, 100 inschrijvingen tijdens het event.

 

M - Meetbaar: hoeveel - de harde cijfers die je kunt meten, zoals 500 mensen bezochten onze sportschool 100 van hen hebben zich ingeschreven en 75 van hen zijn na 3 maanden nog actieve sporters.

 

A - Acceptabel: niet alleen is het doel haalbaar, de kans dat we het doel ook echt gaan bereiken is zeer aannemelijk. Het gaat hier namelijk niet om een kickstarter waarvan je hoopt dat er voldoende animo voor is. Dit is een doel waarvan we met alle vertrouwen onze manager vertellen dat we het kunnen bereiken.

 

R - Relevant: de doelstelling heeft betrekking op de doelstellingen van het bedrijf. Als dat niet het geval is, schrappen!

 

T - Tijdgebonden: tijdgebonden betekent dat we een tijdlijn kunnen maken die het begin en het einde bepaalt van de periode waarin we meten. Er is een start- en stoppunt en we kunnen de verandering tussen beide meten.

 

SMART doelstellingen die gekoppeld zijn aan de doelen van je organisatie, zijn de leidraad gedurende het hele eventplanning proces. Zodra je van alle beslissingsbevoegden akkoord hebt, zullen deze eventdoelen en -doelstellingen het hele proces begeleiden. Van de selectie van de locatie tot de enquête-vragen na het evenement.

 

Als je goed gedefinieerde doelstellingen voor je event hebt, zijn de planning, de promotie en vasthouden aan je budget al een stuk makkelijker geworden. Communicatie die op de doelen zijn afgestemd, komen luid en duidelijk over en zorgen voor toenemende belangstelling van deelnemers en inschrijvingen of kaartverkoop.

 

Kortom, een goed begin is het halve werk!

 

Hulp nodig bij het opstellen van SMART-doelstellingen voor jouw event? Neem dan nu vrijblijvend contact met ons op!

 

 

 

RECENT

04 Jan 2018 \\ Trends

06 Jan 2018 \\ Trends

10 Jan 2018 \\ Trends

POPULAR

08 Jan 2018 \\ Onderzoeksrapport

12 Jan 2018 \\ Trends

14 Jan 2018 \\ Trends

Copyright @ All Rights Reserved